Ulf Risérus
Forskaren Ulf Risérus och hans kollegor planerade NORDIET-studien.

Bättre blodfetter, sänkt blodtryck, viktnedgång och minskad insulinresistens. Det var resultaten av en 6-veckorsstudie vid Uppsala Universitet som planerades av forskaren Ulf Risérus och hans kollegor. Med influenser av medelhavskost satte man samman en kost med nordiska råvaror som kan köpas i vanliga mataffärer. Studiedeltagarna fick äta mat med fullkorn av korn, råg och havre, äpplen och päron, lingon och blåbär, ärtor och bruna bönor. Dessutom fick de äta ett smörgåsmargarin med nyttiga omättade fetter i och dressingar med rapsolja i. Kosten kompletterades med mandlar som trots att det inte växer här känns som en del av vår livsmedelstradition. Studiedeltagarna fick också en hel del fet fisk i sina matlådor. Man kan säga att kostråden är lika mitt blogginlägg som handlar om enkla livsstilsförändringar.

Blodtrycket, kolesterolet och vikten minskade med Nordieten.

Höga blodfetter har jag skrivit om tidigare här i mitt inlägg om de klassiska riskfaktorerna. Det är framför allt det ”onda” kolesterolet LDL som du kan förvänta dig en effekt på om du börjar äta som dem som var med i NORDIET-studien. Dessutom gick det systoliska blodtrycket ner 6 mmHg.

Trots att man inte hade som mål med studien att deltagarna skulle gå ner i vikt så var viktnedgången hela 3 Kg i genomsnitt. Så inte nog med att du kan förbättra din hjärtkärlhälsa, du kanske till och med kan närma dig den idealvikt som så många ligger långt ifrån idag. Ulf Riserus och hans medarbetare planerar nya och längre studier av den här maten på personer med bukfetma och på diabetiker. Jag väntar med spänning på dem.